بررسی تطبیقی سیر تطور اربعین نویسی در فریقین
نویسندگان
چکیده مقاله:
برخورداری از پاداشهای حفظ چهل حدیث برای امت، که در احادیث نبوی به آن اشاره شده است، موجب شده تا در میان سبکهای نگارش کتابهای حدیثی، سبکی با نام اربعیننویسی شکل گیرد. این سبک در میان شیعیان و اهل سنت، از نخستین اربعینهای نگارش یافته در قرن دوم هجری تا اربعینهای تألیف یافته در عصر حاضر، در دو مسیر متفاوت سیر تطور خود را پشت سر گذاشته است. سبک اربعیننویسی را میتوان شامل دو گونه اربعیننویسی موضوعی و اربعیننویسی سندی دانست. پژوهش حاضر با بررسی تأثیرات متقابل میان محدثان شیعه و اهل سنت در دورههای فراز و فرود سبک اربعیننویسی تا رسیدن به جایگاه یک سبک حدیث نگاری تکامل یافته، نشان میدهد محدثان اهل سنت آغازگر اربعیننویسی هستند و پیش از شیعیان، دو گونه اربعیننویسی موضوعی و سندی را به تکامل رساندند. این سبک در میان شیعیان با تألیف اربعینهای فضائل نگارانه آغاز میشود و عمدتاً در گونه اربعیننویسی موضوعی ادامه پیدا میکند. در دوران متأخر، رونق اربعیننویسی در میان اهل سنت کاسته شده، اما این سبک در میان شیعیان تا دوران معاصر مورد توجه مؤلفان قرار گرفته است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین
آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کردهاند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، بهمعنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشتهاند...
متن کاملبررسی تطبیقی «سته ایام» در دیدگاه فریقین
چکیده درباره واژه «سته ایام» که به آفرینش آسمانها و زمین در شش روز اشاره دارد سوالات زیادی مطرح میشود از جمله چگونگی خلقت آن دو در شش روز، در حالیکه شب و روزی وجود نداشته و یا وجود تناقض با نظریههای علمی و همچنین تناقض آن با آیات 9 تا 12 سوره فصلت و چرایی عدم خلقت در یک لحظه با وجود قدرت بر آن، باعث شده این موضوع همواره مورد توجه قرار گیرد. در این مقاله توصیفی- تحلیلی سعی شده این موضوع به...
متن کاملبررسی تطبیقی عصبیت مذموم در تفاسیر فریقین
تحقیق حاضر به دنبال بررسی تطبیقی مفهوم عصبیت مذموم در تفاسیر فریقین با روش توصیفی و تحلیلی است. این تطبیق بین تفاسیر المیزان علامه طباطبایی(ره)، مجمعالبیان طبرسی، نمونهی مکارم شیرازی، مفاتیحالغیب فخررازی، درالمنثور سیوطی، روحالبیان بروسوی و کشاف زمخشری انجام شده است. از تطبیق این تفاسیر برداشت میشود که همهی مفسرین مذکور متفق القول، عصبیت مذموم را محکوم کرده و دربارهی عواقب و پیامدهای خطر...
متن کاملسیر تطور نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی
نظریه اعتدال که خاستگاه آن یونان باستان و آراء افلاطون و ارسطو است، رایجترین نظریه اخلاقی در بین حکمای اسلامی مانند کندی، فارابی، ابنسینا، مسکویه، خواجه نصیر طوسی و دیگران است. بر اساس این نظریه، فضایل اخلاقی از رعایت اعتدال و میانهروی توسط قوای نفس و رذایل اخلاقی از افراط و تفریط قوا در اعمال خود پدید میآید. حکمای اسلامی گرچه در این نظریه متأثر از افلاطون و ارسطو بودند، ولی ابتکارات و نوآو...
متن کاملبررسی تطبیقی میزان مهریه در فقه فریقین
یکی از چیزهایی که جزء موانع ازدواج جوانان شمرده می شود قرار دادن مهریه ی سنگین می باشد، پس تحقیق وبررسی پیرامون آن اهمیت ویژه ای دارد، بنابراین بحث پیرامون مقدار مهریه و اینکه چه تأثیری در صحت عقد دارد لازم به نظر میرسد. در امامیه اجماع وجود دارد که میزان مهر المسمی از حیث حداقلی هیچ محدودیتی ندارد و تنها لازم است آنچه که مهر قرار داده می شود هم مالیت و تمول داشته باشد و هم قابلیت تملک، سایر فر...
متن کاملبررسی تطبیقی آیه ولایت در تفاسیر فریقین
آیه 55 مائده، از آیات چالشی و مورد اختلاف میان علما، اندیشمندان و مفسران فریقین است. دلیل اصلی این اختلاف، وجود واژه «ولیّ» و عبارت «الذین آمنوا...» در ترکیب آیه است. مفسران و علمای اهل سنت در برداشت خود از معنای «ولیّ» و یافتن مصداق برای «الذین آمنوا...» دیدگاهی متفاوت از علما و مفسران شیعه ارائه کرده اند. جمعی از مفسران اهل سنت، ولیّ را در آیه ولایت، به معنای دوستی، یاری، محبت و ... پنداشته اند ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 2
صفحات 1- 34
تاریخ انتشار 2018-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023